اتاق رشت

اطلاعات اتاق رشت

رئیس: هادي تيزهوش تابان
دبیر اجرایی: نیما توکلی جنتی
مدیر روابط عمومی: حسن سیمیاری همدم
آدرس: رشت، بلوار وليعصر، نرسيده به بيمارستان آريا، پلاک ۶۷۴، صندوق پستی ۱۳۶۴
تلفن: ۸ - ۳۳۷۵۷۰۳۷ (۰۱۳)
نمابر: ۳۳۷۵۷۰۳۶ (۰۱۳)
پست الکترونیکی: info@iccimguil.ir
وب سایت: iccimguil.ir
هیئت رئیسه:

رئیس: هادي تيزهوش تابان نايب رئيس اول: حجت نقاش زادگان نايب رئيس دوم: سامان نظری خزانه دار: علیرضا صنعتکار منشي: علیرضا آقازاده

اطلاعات بیشتر...

تاریخچه اتاق رشت

تحولات اقتصاد بین المللی نظیر پیوستن هر چه بیشتر کشورها به W.T.O همگرائی منطقه ای و… اقتصاد کشورهای جهان را به سمت خصوصی سازی و بازار آزاد و کوچک سازی دولت سوق داده است. استان گیلان به جهت مجاورت با بازار پر جمعیت و قابل نفوذ کشورهای C.I.S ،همچنین طرح کدیور شماره ۹ که اقتصاد کشورهای حوزه آسیای میانه را به سایر کشورهای جهان پیوند می دهد. وجود منطقه آزاد انزلی، راه اندازی راه آهن قزوین، رشت، انزلی- بزرگراه قزوین،رشت- وجود ذخایر عظیم نفت در بستر دریای خزر- باعث خواهد شد که در برخورداری از معادن و شرایط مساعد کشاورزی در استان مذکور درآینده شاهد تحولات چشمگیری باشد. بدیهی است اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی می تواند نقش بسزایی در توسعه فعالیت های اقتصادی این استان در عرصه های مختلف بازرگانی، تولیدی و… داشته باشد ناگفته نماند استان گیلان در گذشته نه چندان دور صاحب عنوان دروازه اروپا بود و با ورود به عرصه های جدید اقتصادی حوزه دریای خزر، آسیای میانه و قفقاز و حتی اروپا می تواند نقش اساسی در اقتصاد منطقه ایفا نماید و سکوی بسیار مناسبی برای جهش صادراتی غیر نفتی کشور تلقی میگردد. مطابق دستور فلاحت و تجارت و فواید عامه وقت و بنا به پیشنهاد تجار رشت و به موجب مواد ١ و ٢ نظام نامه اتاق های تجارت مصوبه هیئت وزیران، در سال ١٣٠۴ اتاق تجارت رشت با ١۶ نفر عضو تکشیل شد. حوزه عملیاتی اتاق، استان گیلان بوده، اولین جلسه آن به ریاست آقای حاج علی آقای گیلانی در تجارتخانه ایشان تشکیل گردید. براساس همین نظامنامه در تاریخ ٢۵ تیر ماه ١٣٠٨ اتاق تجارت رشت همزمان با اتاق های تبریز، مراغه، مهد، قزوین و ساری تشکیل و رسمیت یافت. اولین جلسه اتاق تجارت در نهم مرداد ماه ١٣٠٨ در منزل آقای احمد سیگارودی و با حضور (افشار) حکمران گیلان تشکیل شد. در آن زمان مسایل اتاق در روزنامه ای به نام روزنامه عصر جدید از انتشارات اتاق تهران منتشر میشد. دوسال بعد انحلال کلیه اتاق ها پیش آمد تا اینکه مجلس شورای وقت قانون تاسیس اتاق های بازرگانی را تصویب کرد و در سال ١٣١٠ انتخابات اتاق رشت با حضور حکمران وقت گیلان (افشار) در محل فرمانداری رشت تشکیل شد. در آن زمان دو اتاق یکی به نام بازرگانی و دیگری به نام اتاق صنایع و معادن وجود دات که در سال ١٣۴٩ این دو اتاق با هم ادغام گردید و به نام اتاق بازرگانی و صنایع و معادن نام گذاری شد. فعالیت اتاق تا پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا با انتخابات هر دو سال یکبار و بعد هر چهار سال یکبار انجام می گرفت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با استناد تلگراف اتاق مرکزی ایران از طرف استانداری گیلان سه نفر به عنوان سرپرست اتاق رشت و به نام هیئت رئیسه موقت انتخاب و اداره امور اتاق را به عهده گرفتند که این روال تا سال ١٣۶٢ ادامه داشت و در سال ١٣۶٢ اولین انتخابات اتاق رشت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام گرفت که طی آن نفر عضو انتخابی و چهار نفر انتصابی به عنوان هیئت نمایندگان برگزیده شدند. چهارمین دوره انتخابات در تاریخ ۱۳۷۷/۱۰/۲۵ برگزار گردید و بالاخره پنجمین دوره انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن رشت در تاریخ ۱۳۸۱/۱۲/۰۷ برگزار شد

اهداف و برنامه های اتاق رشت

در جهان امروز، تغييرات مداوم و بنيادي در همه عرصه ها از جمله بازارها در جريان است که رقابت را بسيار متلاطم و پيچيده مي سازد. اين تغيير و تحولات خواه و ناخواه تاثيري بر حيات جوامع و سازمانهاي انساني باقي گذاشته و نيازمند اداره و بهره برداري مناسب به شيوه علمي و تجربي هستند. يکي از راهکارها و شيوه هاي موثر مواجه با تغييرات محيطي به ايجاد مزيت رقابتي پايدار تعيين هدف و هدف گذاري مي باشد که بايستي با بررســـي و در نظر گرفتن منابــع، محــدوديت ها نقاط ضعف، قوت و فرصت ها و تهديد هاي بيروني آن صورت پذيرد چيزي که بيش از همه جلوه مي کند ويژگي هاي امروز محيط بين الملل يعني تغيير تابنده و غير قابل پيش بيني بودن آينده آن است. هدف گذاري بايستي با در نظر گرفتن اين دو ويژگي صورت گيرد. بر اين اساس مي توان گفت اقتصاد ملي بيشتر تحت تاثير متغيرهاي بيروني است و از اينروست که خصوصي سازي و توسعه آن در دستور دولت بر اساس برنامه سوم و چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و برنامه چشم انداز بيست ساله توسعه کشور قرار گرفته است.
اتاق هاي بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزی کشور به عنوان نماينده بخش خصوصي بايستي پرچمدار تغيير و تحول و نوگرايي در ابعاد مختلف باد. در اين راستا اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزی رشت تحول در سه بخش ذيل را دنبال مي کند:
١- تحول در ساختار
٢- تحول سازماني
٣- تحول در نيروي انساني
اين اتاق با جذب نيروهاي متخصص، توسعه فن آوري اطلاعات، آموزش پرسنل و بکار گيري دانش مديريت منابع انساني به دنبال ايجاد تحول در نيروي انساني، ايجاد ظرفيتهاي جديد و سپس تحول در ساختار و تشکيلات خود مي باشد. البته گامهايي نيز در اين خصوص برداشته شده است. برقراري ارتباط الکترونيکي با اعضاء، راه اندازي سايت اينترنتي، تهيه نرم افزارهاي لازم و تشويق پرسنل به يادگيري از آن جمله است.
هدف نهايي اين اتاق تحول و توسعه در سه بخش ياد شده فوق جهت پاسخگويي به همه نيازها از جمله توسعه روابط بين الملل، ايجاد و توسعه بازاريابي داخلي و خارجي، ايجاد و توسعه تحقيقات بازاريابي، تشکيل و توسعه کميسيونهاي تخصصي، جذب و توسعه فن آوري اطلاعات، جذب نيروهاي متخصص، بستر سازي تجارت الکترونيک در ابعاد داخلي، ايجاد و توسعه تجارت خارجه مي باشد.

هیئت نمایندگان اتاق رشت