اتاق ها و کمیته های مشترک بازرگانی مؤسسه ای عمومی، غیردولتی، غیر تجاری و غیر انتفاعی و وابسته به اتاق ایران است که باستناد بندهای “د” و “ن” ماده ۵ قانون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۶۹ طبق اساسنامه صرفاً برای توسعه روابط اقتصادی در تمام بخشهای صنعتی، بازرگانی، معدنی، کشاورزی و خدمات و تشویق مبادلات و سرمایه گذاری های دو جانبه بین ایران و کشور هدف تأسیس می گردد.
اطلاعات اتاق
معرفی
شرح اهم وظایف
- كوشش در جهت گسترش ارتباطات و مراودات صاحبان صنايع و بازرگانان ايراني و كشور مقابل در زمينه تجارت، صنعت، خدمات، كشاورزي، معدن و ساير امور مربوطه.
- مطالعه و بررسي بمنظور فراهم آوردن زمينه هاي لازم براي سرمايه گذاريهاي صنعتي، بازرگاني، معدني و كشاورزي در دو كشور.
- جمع آوري و ارزيابي اطلاعات آماري و ساير مطالب سودمند در مورد مسايل بازرگاني- صنعتي و اقتصادي دو كشور و قرار دادن اين اطلاعات در اختيار متقاضيان ايراني و كشور مقابل و همكاري با سازمانها و مقامات صلاحيتدار ايران و كشور مقابل به منظور تشويق و توسعه روابط اقتصادي بين دو كشور
- گسترش مبادله هيأتهاي تجاري و اقتصادي بين دو كشور.
- انتشار مجله، كتاب، جزوات، نرم افزار و يا بولتن اطلاعاتي در زمينه توسعه روابط اقتصادي بين ايران و كشور مقابل حاوي قوانين و مقررات اقتصادي دو كشور و ساير مطالب مفيد و مرتبط.
- مشاركت در برپايي و اداره نمايشگاه ها و ساير فعاليت هاي مشابه، در چهارچوب قوانين مربوط وكمك به مؤسسات، سازمانها و اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني و كشور مقابل علاقمند به شركت در نمايشگاه هاي بين المللي كه در ايران و كشور مقابل برگزار ميشود.
- برگزاري گردهمايي ها و همايش ها در زمينه توسعه روابط اقتصادي بين دو كشور.
- همكاري و تشريك مساعي با اتاق هاي متقابل در كشور مقابل.
- كوشش در جهت حل اختلافات ناشي از روابط اقتصادي بين اشخاص حقيقي و حقوقي ايران و كشور مقابل از طريق حكميت و در صورت عدم توفيق، تشويق طرفين اختلاف به رفع اختلافات از طريق مركز داوري اتاق ايران.
- اداره امور اتاق با رعايت مقررات اين اساسنامه و با همكاري نزديك با مقامات رسمي، سازمانها و مؤسسات ايراني و كشور مقابل.
- انجام ساير اقداماتي كه براي نيل به اهداف فوق ضروري است يا به آنها مربوط باشد.
اهداف و برنامه ها
- ارائه اطلاعات از مناسبات تجاری میان دو کشور
- ارائه فهرست تجار خارجی فعال در حوزه های مختلف به اعضاء
- معرفی نهادهای دولتی و خصوصی مرتبط با تجارت کشور خارجی به اعضاء
- مشاوره تلفنی و حضوری به اعضاء در خصوص بازاریابی و مشتری یابی در کشور خارجی
- شناسایی قوانین و مقررات مرتبط با تجارت و سرمایه گذاری کشور خارجی به اعضاء
- رایزنی و مذاکره با مقامات و نهادهای مرتبط با تجارت در کشور خارجی جهت بهبود شرایط تجارت اعضاء
- کمک به حل و فصل کدخدا منشانه اختلافات تجاری اعضاء با تجار کشور خارجی
- اطلاع رسانی به موقع آخرین تحولات در مناسبات تجاری با کشور خارجی از طریق وب سایت و یا سایر ابزارهای مدرن ارتباطی شامل مناقصه ها، نمایشگاه ها و سایر رویدادهای مهم اقتصادی و تجاری
- سازماندهی اعزام هیئت های تجاری به کشور خارجی و تنظیم برنامه های نشست تجاری
- دعوت از اعضاء همزمان با پذیرش هیئت های تجاری از کشور طرف همکاری برای حضور در ملاقات ها و نشست های تجاری
- شبکه سازی و طرف یابی برای اعضاء در جریان اعزام و پذیرش هیئت های تجاری
- تنظیم برنامه های ظرفیت افزایی اعضاء از حیث آشنایی با ساز و کارهای مدرن ورود به بازار، بازارسازی و حفظ بازار خارجی از طریق برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی