اطلاعات واحد
user

محمدرضا کرباسی

معاون امور بین الملل

سوابق کاری

  • دبیرکل کمیته ایرانی اتاق بازرگانی و صنعت اکو از سال ۱۳۷۰ تاکنون
  •  مدیر امور بین الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ۱۳۷۳-۱۳۷۱ و ۱۳۹۵ تا کنون
  • مدیرکل اتاق بازرگانی کشورهای اسلامی از سال ۱۳۷۴ تاکنون
  •  دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران ۱۳۸۲- ۱۳۸۱
  • معاونت امور اداری- مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ۱۳۸۳-۱۳۸۲
  • دبیر چهار دوره کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای اسلامی در سالهای ۹۲-۹۱-۹۰-۸۹
  • دبیر اولین کنفرانس گردشگری سلامت کشورهای عضو اکو – سال ۱۳۹۳
  • دبیرکل اتاق بازرگانی اکو ۱۰ کشور ۱۳۹۳-۱۳۸۹
  • دبیرکل انجمن گردشگری سلامت کشورهای اسلامی از سال ۱۳۸۹ تاکنون
  • مشاور مرکز همکاری و فناوری ریاست جمهوری از سال ۱۳۸۸ تا۱۳۹۱
  • مدیرکل مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق بازرگانی اسلامی (ایکریک) از ۱۳۹۳ تاکنون
  • عضو هیات مدیره مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی کشورهای اسلامی از سال ۱۳۸۳
  • گذراندن دوره آشنایی با WTO و فرایند عضویت کشورها در آن ۱۳۸۲
  • گذراندن دوره مدیریت، بازرایابی و مذاکره در تایوان ۱۳۷۰
  • بیش از ۱۵ سال سابقه ارائه مشاوره اقتصادی در طرحهای توسعه اقتصادی و صنعتی
  • بیش از یک دهه حضور در مجامع، کنفرانسها و رویدادهای اقتصادی و بازرگانی بین المللی در داخل و خارج کشور
  • تدریس در دانشگاه های شاهد و آزاد اسلامی از سال ۱۳۸۳-۱۳۷۹

معرفی واحد

بــه منظــور بهرهمنــدی حداکثــری از ظرفیتهــای بین المللــی در اقتصــاد کشــور و همچنیــن فراهــم آوردن امـکان تعامـل سـازنده میـان بخشهـای اقتصـادی عضـو اتـاق و فعــالان بین المللــی، ایــن معاونــت در ســاختار اتــاق طراحــی شــده اسـت.

شرح اهم وظایف

– فعال سازی اتاق ها و کمیته های مشترک
– نظارت بر برگزاری مجامع اتاق های مشترک
– ارزیابی عملکرد کمیته ها و اتاق های مشترک
– رسیدگی به اختلافات مطرح شده توسط اعضا اتاق های مشترک
– اعزام هیاتهای تجاری و برگزاری ملاقاتها و جلسات مذاکره برای تجار
– پذیرش هیاتهای تجاری و برگزاری ملاقات ها و جلسات برای تجار
– معرفی بنگاه های ایرانی به سازمان های ذیربط در کشورهای هدف برای ایجاد ارتباطات میان تجار ایرانی و تجار کشورهای هدف
– گسترش همکاری های اتاق ایران با اتاق های بازرگانی و سایر سازمان های مربوطه در کشور هدف
– ارائه اطلاعات مربوط به مناقصات و فرصت های تجاری و سرمایه گذاری
– ارائه اطلاعات راجع به نمایشگاههای بین المللی و خارجی
– جمع آوری و ارزیابی اطلاعات آماری و مطالب اقتصادی
– شناسایی فرصت ها و راهکارها و ارائه ی سیاست های پیشنهادی در جهت رفع مشکلات پیش روی فعالین بخش خصوصی
– تهیه راهنمای صادراتی کشور هدف
– شناسایی و برقراری ارتباط با تشکلهای بازرگانان ایرانی مقیم خارج از کشور
– تسهیل روابط تجاری و شناسایی موانع و پتانسیل های موجود در فعالیت تجار ایرانی با کشورهای هدف از طریق همکاری با نمایندگی های ایران در خارج از کشور، نمایندگی های خارجی در ایران، وزارت امور خارجه، سازمان توسعه تجارت و دیگر نهادهای مربوطه
– توسعه مشارکت و تعامل با موسسات ملی و فراملی و شبکه های منطقه ای و بین المللی در زمینه حمایت از توسعه تجارت و استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود
– انجام ترتیبات و پیگیری ملاقات مقامات خارجی با مقامات اتاق ایران (ریاست اتاق، هیأت رییسه، معاون محترم امور بین الملل اتاق و مدیران حوزه های کشوری)
– ترغیب سایر کشورها به سرمایه گذاری در ایران از طریق معرفی ظرفیت ها و مزیت های سرمایه گذاری در ایران
– آشنایی با عملکرد و مقررات اتاق های بازرگانی کشورهای هدف به منظور ارائه ی راهکارهای مناسب جهت اجرایی نمودن اهداف اتاق ایران و توسعه همکاریهای بخش خصوصی کشورمان با بخش های خصوصی کشورهای دیگر
– آشنایی با تجربیات خصوصی سازی در کشورهای دیگر و انعکاس آن ها به مسئولین ذیربط جهت بهره برداری
– حضور و مشارکت در برگزاری کمیسیون های مشترک اقتصادی ایران و سایر کشورها با هدف بسترسازی توسعه روابط تجاری
– معرفی شرکتهای فعال ایرانی و کمک به امضای قراردادهای اقتصادی در خلال برگزاری اجلاسهای کمیسیون مشترک دوجانبه
– تنظیم موافقت نامه ها، یادداشت های تفاهم و پروتکل های تجاری با دیگر کشورها و ایجاد زمینه مناسب در جهت اجرایی شدن آنها
– پیگیری مفاد موافقت نامه و یادداشت های تفاهم امضا شده میان اتاق ایران و اتاق ها و سازمان های ذیربط در کشورهای هدف
– برگزاری سمینارهای آموزشی مورد نیاز بازرگانان در زمینه تجارت خارجی
– پیگیری برنامه ایجاد دفاتر بازاریابی و توسعه صادرات برون مرزی
– صدور معرفی نامه تسهیل اخذ روادید سایر کشورها
– اعزام هیات و حضور فعالین بخش خصوصی کشور در اجلاس ها و برنامه های متعدد سازمان های منطقه ای و بین المللی
– تلاش جهت برقراری ارتباط میان جوانان و بانوان عضو اتاق با جوانان و بانوان عضو مجامع بین المللی و منطقه ای
– مطالعه در مورد عضويت در سازمان ها و مجامع بين المللي و منطقه اي و بررسی موافقت نامه ها، پروتكل ها، ترتيبات و اسناد موردنظر اين گونه سازمان ها.
– شركت در اجلاس ها و كنفرانس هاي مجامع بين المللي و منطقه اي به منظور تبيين مواضع و ارائه ديدگاه ها و سياست هاي اتاق ايران به نمايندگي از بخش كشورمان و تنظيم گزارش هاي لازم.
– انجام مذاكرات تجاري براي تنظيم ‌موافقت نامه ها و پروتكل هاي تجاري در سازمان ها و مجامع بين المللي، منطقه اي و چندجانبه ذيربط و فراهم آوردن زمينه اجراي آنها.
– انجام ملاقات و مذاكره با نمايندگان سازمان هاي بين المللي، منطقه اي و چند جانبه مربوطه به منظور تبادل نظر و ايجاد هماهنگي هاي لازم در برگزاري اجلاس هاي گوناگون و فراهم آوردن زمينه هاي لازم براي استفاده از كمك هاي فني، مشورتي و آموزشي اين گونه سازمان ها و مجامع جهت بهره برداری فعالین بخش خصوصی
– پذیرش هیات و برگزاري همايش ها و اجلاس هاي بين المللي، منطقه اي چندجانبه مربوط در ايران حسب مورد.
– ارائه پيشنهادات مقتضي به منظور پيشبرد اهداف تجاري سازمان های ذيربط و تلاش جهت گسترش تعاملات درون گروهی با کشورهای عضو این مجامع.
– تبادل اطلاعات و ارائه پشنهادات و پاسخ به پرسش های سازمان ها و مجامع بين المللي، منطقه اي و چندجانبه حسب ضرورت و تنظيم گزارش هاي لازم در اين زمينه.
– همكاري با ساير سازمان هاي دولتي كشور درخصوص موضوعاتي كه به نحوي بر امور اقتصادي كشور در ابعاد بين المللي مرتبط مي باشد.
– تلاش جهت احراز پست ها و مسئولیت های کلیدی در سازمان های تحت حوزه فعالیت
– ترجمه همزمان برای جلسات مرتبط وترجمه متون انگلیسی به فارسی و یا بالعکس.
– تهیه متون سخنرانی و محور مذاکرات برای جلسات مرتبط.
– هماهنگی جهت صدور کارت عضویت اعضا اتاق مشترک

اهداف و برنامه ها

– تاسیس اتاق ها و کمیته های مشترک جدید براساس راهبردهای هیات رئیسه
– احصای ماموریت ها و وظایف و خدمات اتاق ها و شوراهای مشترک و انجام تقسیم کار بین الملل اتاق ایران و اتاق های مشترک به نحوی که موازی کاری و تداخل وظایف از میان برداشته شود
– فعال سازی اتاق های مرزی در زمینه روابط بین الملل با کشورهای همجوارشان و توسعه روابط این اتاق ها با همتایان خود در آن کشور
– ساماندهی فعالیت های اتاق های سراسرکشور و تعریف جایگاه ایشان در این خصوص با هدف یکپارچگی حضور بخش خصوصی ایران در سایر کشورها و اجتناب از اقدامات جزیره ای
– ترویج عضویت در اتاق ها با هدف حضور حداکثری فعالان تجارت با هر کشور در اتاق مربوطه
– ظرفیت سازی و ارتقاء توانمندی های کارشناسی در معاونت
– برگزاری دوره های آموزشی برای دبیران اتاق ها ی مشترک
– تدوین برنامه و تسهیل توسعه صادرات و روابط خارجی به تفکیک هر کشور و منطقه
– استفاده از ارتباطات بین الملل اتاق در راستای کمک به تشکل ها برای برقراری و تقویت ارتباط با همتایانشان در سایر کشورها
– ارزیابی عملکرد اتاق ها با هدف آشکار ساختن تلاش و دستاوردهای اتاق ها
– توسعه مشارکت اتاق در شبکه های تجاری منطقه ای و بین المللی مرتبط و استفاده از امکانات، منابع مالی و ظرفیت های موجود پروژه های توسعه ای بین المللی
– تقویت ارتباط اتاق ایران با نمایندگی های ایران در خارج از کشور ،‌سفارت خانه های خارجی در تهران و اتاق ها و تشکل های خارجی و داخلی
– مشارکت در ترویج و بهره برداری مکانیزهام مصوب دولت در تجارت تهاتری با اولین کشورهای منطقه
– پیگیری برنامه ایجاد دفاتر بازاریابی و توسعه صادرات برون مرزی
– برگزاری همایش های توسعه ای و ترویجی جهت کمک به توسعه تجارت

محصولات و خدمات

آیین نامه و دستورالعمل