Search
Close this search box.
طرح شاخص مدیران خرید (PMI) -فروردین1401

شامخ کل اقتصاد دوره سی و یکم

 شاخص مدیران خرید (تعدیل فصلی نشده) برای کل اقتصاد ایران در فروردین 37.49 به دست آمده و شاخص کل به کمترین نرخ 24ماهه اخیر از فروردین 1399 رسیده‌است. البته مقدار کاهشی شامخ در فروردین¬ماه هرسال به دلیل تعطیلات گسترده در نخستین ماه سال ورکود فعالیت ها دور از انتظار نبوده است.

 شاخص میزان فعالیت‌های کسب و کار در فروردین ماه (28.52) یکی از کمترین مقادیر را طی 24 ماه اخیر از فروردین1399 داشته‌است.

 شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان (29.34) در فروردین ماه به کمترین مقادیر 24 ماه اخیر از فروردین 1399 رسیده‌است. علاوه بر تعطیلات فروردین ماه کاهش قدرت خرید فعالان اقتصادی به دنبال افزایش قیمت‌ها باعث شده تا تقاضای مشتریان با رکود روبرو باشد.

 شاخص موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری‌شده (41.64) طی 17 ماه اخیر از آبان 1399 به کمترین میزان خود رسیده‌است. این شاخص به دنبال افزایش شدید قیمت مواد اولیه در بخش صنعت و ساختمان، با کاهش بیشتری در این بخش‌ها همراه بوده‌است.

 شاخص قیمت خرید مواد اولیه یا لوازم خریداری شده (83.26) در فروردین ماه به بیشترین مقدار طی 6 ماه اخیر و شاخص قیمت فروش محصولات تولید شده یا خدمات ارائه شده (63.13) نیز به بیشترین مقدار 5 ماهه اخیر رسید.

شامخ صنعت دوره چهل و سوم

 شاخص مدیران خرید صنعت در فروردین ماه عدد 37.02 به‌دست آمده‌است. شاخص بخش صنعت که طبق انتظار در فروردین ماه کاهش داشته به کمترین مقدار 24 ماهه خود رسیده‌است. در فروردین ماه همه مؤلفه‌های اصلی شاخص شامخ، عدد زیر۵۰ را به ثبت رسانده‌اند.

 شاخص مقدار تولید محصولات بخش صنعت در فروردین ماه (31.22) طی12ماه اخیر از فروردین سال گذشته به کمترین مقدار خود رسیده‌است که علاوه بر تعطیلات فروردین کاهش شدید تقاضا نیز در این کاهش تولید تأثیر داشته‌است.

 شاخص میزان سفارشات جدید مشتریان در فروردین ماه (28.40) به کمترین مقدار 24 ماهه خود رسیده‌است. این شاخص(به غیر از فروردین 1399)، کمترین مقدار را طی 43 دوره اجرای طرح به ثبت رسانده‌است و در فروردین ماه نیز کمترین عدد را در میان سایر مؤلفه‌های اصلی داشته‌است.

 شاخص قیمت محصولات تولید شده در فروردین ماه (70.97) طی 18 ماه اخیر از آبان 1399 به بیشترین مقدار خود رسیده‌است. افزایش قیمت نهاده‌های تولید شامل مواد اولیه، قیمت انرژی، نرخ دستمزد نیروی انسانی، حمل و نقل و … باعث شده تا قیمت محصولات تولید شده به شدت افزایش یابد.

اطلاعات تکمیلی

موضوع: