Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
سوالات متداول

در این قسمت یا باید شماره شناسنامه دارنده کارت ( نه کدملی) و یا در صورتی که شماره شناسنامه در دسترس نباشد، شماره اظهارنامه وارد شود.

در همین صفحه دو خط توضیحات به رنگ قرمز نوشته شده است . پس از این تنظیمات بدون نشان دادن پیغام، کلمه عبور برای دارنده کارت ارسال می شود.

برای کارت هایی که از قبل در سامانه اطلاعات داشته اند، اجازه ورود تلفن همراه داده نمی شود. با فشردن دکمه ورود کلمه عبور برای دارنده کارت ارسال می شود .

نام کاربری: برای کارت حقیقی ( کدملی ) / برای کارت حقوقی ( شناسه ملی شرکت) کلمه عبور: از قسمت فراموشی ودریافت رمز عبور، کلمه عبور جدید دریافت نمایید.

با مراجعه با سایت (tax.gov.ir) و تغییر اطلاعات را انجام داده و پس از تایید تغییرات توسط ممیز مالیاتی (اصطلاحاً به مرحله 45 می رسد) ؛ مجدد درخواست را در سامانه کارت بازرگانی هوشمند برای مالیات ارسال نموده تا با تغییرات جدید گواهی 186 صادر شود.

مدت زمان پاسخگویی به استعلام ماده 186 از طرف اداره مالیات بین 3 تا 15 روز می باشد.

به غیر از فرم های (گواهی ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم و مفاصا حساب تامین اجتماعی ) که به صورت سیستمی استعلام دریافت می شود؛ برای تکمیل بقیه فرم ها باید به مراکز مربوطه مراجعه شود .

به پورتال خدمات الکترونیک اتاق ایران (chambertrust.ir) مراجعه نموده، از منوی سامانه های خدماتی گزینه استعلام اعتبار عضویت را انتخاب نمایید . در این مرحله با ورود شماره کارت بازرگانی صادر شده و کد ملی می توانید از اطلاعات کارت مربوطه پرینت دریافت کنید و جهت تایید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه نمایید.

برای انجام کلیه مراحل صادرات و واردات، کارت بازرگانی الزامی است و اگر متقاضی فقط عضو اتاق باشد نمی تواند تجارت انجام دهد و یا درخواست گواهی مبدا نماید ولی می تواند از سایر خدمات اتاق استفاده نماید.

پیامک و پست الکترونیکی مبنی بر رفع نواقص برای متقاضی (بازرگان) ارسال می شود.

در صورتی که کارت به درخواست بازرگان تعلیق و یا ابطال شده باشد تنها سازمان صنعت، معدن و تجارت دسترسی به رفع تعلیق و یا رفع ابطال کارت را دارد اما در صورتی که کارت به درخواست مراجع ذی صلاح تعلیق و یا ابطال شده باشد، سازمان توسعه تجارت نسبت به حذف کارت از لیست افراد غیرمجاز اقدام کرده و رفع تعلیق و یا رفع ابطال خودکار روی کارت انجام می شود.

برای انجام این درخواست باید به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی و یا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه مراجعه شود.

با کلیک بر روی فلش آبی رنگی که در مقابل فیلد کد اعتبارسنجی در صفحه تایید نهایی قرار گرفته، کد مجددا ارسال می گردد.

توسط اتاق تعاون ایران در تهران یا سایر شهرستان ها صادر می گردد که پس از تائید سازمان صنعت، معدن و تجارت معتبر خواهد بود.

خیر، اتاق تعاون تنها برای شرکت های تعاونی مبادرت به صدور کارت می نماید.

با مراجعه ی متقاضی به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن وکشاورزی مربوطه و درخواست تعلیق کارت، و پس از انجام فرآیند تعلیق کارت می توان بلافاصله فرآیند المثنی را آغازنمود.

توسط سازمان توسعه تجارت در تهران

علاوه بر مدارک تمدید، باید کلیه مدارکی که در هنگام صدور کارت دریافت می شود به اتاق ارائه دهد.

امکان حذف فرآیند آغاز شده تا قبل از مرحله تایید نهایی برای متقاضی وجود دارد برای اینکار با مراجعه به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند پس از وارد کردن شماره کارت و کلمه عبور از منوی عملیات کارت گزینه حذف را انتخاب کرده؛ پس از تایید نهایی و ارسال پرونده به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه باید جهت حذف فرآیند به کارشناس اتاق مراجعه نماید.

در انتهای صفحه ی مربوط به مرحله ی تایید نهایی، کادری با نام “توضیحات گردش کار” قرار داده شده است که می توان پیغام موردنظر را برای کارشناس پرونده قرار داد.

در تب اول مشخصات اظهارنامه، بعد از ورود اطلاعات اظهارنامه اول ( شماره سریال پروانه و ارزش دلاری ) دکمه ثبت اظهارنامه زده می شود و اطلاعات در جدول پایین صفحه قرار می گیرد و به این ترتیب، اطلاعات اظهارنامه بعدی وارد سیستم می شود.

بله البته با این شرط که اطلاعات همه اظهارنامه ها در بارنامه موجود باشد و همه برای یک کشور و مطابق با بارنامه باشند.

اگر کد کالایی در کتاب قوانین و مقررات واردات و صادرات وجود داشته باشد و در سامانه گواهی مبدا در قسمت مشخصات کالا موجود نباشد لازم است کد مورد نظر را به اتاق مربوطه اعلام کنید تا این کد در سامانه اضافه گردد.

برای دریافت راهنمایی لازم می توان با تیم آموزش و پشتیبانی فاوا اتاق ایران به شماره 85735-021 تماس حاصل نمود.

در صورتی که مندرجات اصلی گواهی مبدا تغییری نکند و فقط اشتباه تایپی باشد، می بایست گواهی مبدا صادره قبلی را عودت نموده و گواهی مبدا جدید دریافت نماید. لیکن در مواردی که یکی از مندرجات اصلی از جمله آدرس صادر کننده، آدرس گیرنده، مشخصات وسیله حمل و مشخصات کمی و کیفی کالا تغییر کند، می بایست بارنامه جدید ارائه شود تا بر اساس آن اصلاحات صورت گرفته و گواهی مبدا جدید صادر شود.

مدارک پیوستی (از جمله بارنامه و اظهارنامه) باید در قسمت مربوطه با فرمت jpg یا pdf با حجمی کمتر از یک مگابایت پیوست شوند.

بله. واحد صدور گواهی مبدا اتاق با اخذ تعهد از متقاضی برای پذیرفتن هرگونه سوء استفاده های احتمالی از گواهی مفقود شده، در صورت تایید اشخاص مجاز به تایید گواهی مبدا در اتاق بازرگانی مربوطه، گواهی مبدا المثنی صادر می نماید.

هولوگرام های چسبانده شده از سوی شعب اتاق های بازرگانی مورد تایید در سراسر دنیا است ولی در صورتیکه هولوگرام مربوطه مخدوش شده باشد از اعتبار ساقط خواهد شد.

هولوگرام به دو دسته تقسیم می شود: الف. طلایی: بر روی گواهی مبداهای سه برگی نصب می شود. ب. نقره ای: بر روی گواهی مبداهای شش برگی (فرم A) درج می شود.

خیر، هولوگرام برچسب تایید اعتبار گواهی مبدا است و گواهی بدون آن فاقد اعتبار می باشد.

هولوگرام برچسبی با نشانه تصویری سه بعدی دارای آرم گرافیکی اتاق بازرگانی است. مهمترین ویژگی هولوگرام که باعث شده است به برچسب تایید اعتبار و اصالت گواهی مبدا تبدیل شود این است که بعد از تولید به هیچ وجه در هیچ جای دنیا قابل کپی برداری و تکثیر مجدد نمیباشد.

شماره ای 13 رقمی و یکتاست که به هر گواهی اختصاص داده و در بالای گواهی چاپ شده درج می شود.

با استفاده از شماره ارجاع و شماره سریال هولوگرام گواهی مبدا می توان از اعتبار گواهی مبدا صادره اطمینان حاصل کرد.

گواهی مبداهای صادر شده را در هر نقطه از جهان می توان از سایت www.chambertrust.ir و از قسمت “آگاهی از اعتبار گواهی مبدا” استعلام گرفت.

پس از تایید این اسناد ، هزینه آنها توسط اتاق به صورت هر مدرک اضافی 150000 ریال بر روی هزینه اصلی گواهی مبدا محاسبه خواهد شد.

در این شعب می توان نسبت به تایید سایر اسناد تجاری (غیر از گواهی مبدا همچون فاکتور، گواهی بهداشت،…) اقدام نمود.

پس از پرداخت در ستون وضعیت برای پرداخت های موفق و تایید شده، عبارت “پرداخت شده” درج می شود.

از دو طریق می توان نسبت به این پرداخت اقدام کرد: الف. از طریق پرداخت الکترونیکی؛ در سربرگ مشخصات پرداخت از طریق درگاه اینترنتی بانک ملت می توان نسبت به پرداخت هزینه گواهی مبدا صادره اقدام نمود. ب. پرداخت غیرالکترونیکی؛ در سربرگ مشخصات پرداخت و قسمت واریز به حساب می توان مشخصات فیش های پرداختی را تکمیل نمود.

چنانچه صادر کننده در بارنامه خود دارای کارت بازرگانی معتبر باشد و تقاضای دریافت گواهی مبدا به نام خود را داشته باشد، می بایست صادر کننده پروانه طی نامه ای با امضای مدیرعامل یا دارنده کارت بازرگانی، خطاب به واحد صدور گواهی مبدا پروانه صادراتی خود را با ذکر مشخصات جهت دریافت گواهی مبدا به نام صاحب بارنامه واگذار نماید.

تمامی فرآیندهای مرتبط با گواهی مبدا (اعم از صدور ،تغییر و المثنی به جز فرآیند ابطال ) بر روی کارتابل هوشمند بازرگان امکان پذیر است. جهت ابطال گواهی های صادر شده لازم است به اتاق بازرگانی صادر کننده گواهی مبدا مراجعه نمود.