Search
Close this search box.
سوالات متداول

با مراجعه با سایت (tax.gov.ir) و تغییر اطلاعات را انجام داده و پس از تایید تغییرات توسط ممیز مالیاتی (اصطلاحاً به مرحله 45 می رسد) ؛ مجدد درخواست را در سامانه کارت بازرگانی هوشمند برای مالیات ارسال نموده تا با تغییرات جدید گواهی 186 صادر شود.

مدت زمان پاسخگویی به استعلام ماده 186 از طرف اداره مالیات بین 3 تا 15 روز می باشد.

به غیر از فرم های (گواهی ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم و مفاصا حساب تامین اجتماعی ) که به صورت سیستمی استعلام دریافت می شود؛ برای تکمیل بقیه فرم ها باید به مراکز مربوطه مراجعه شود .

به پورتال خدمات الکترونیک اتاق ایران (chambertrust.ir) مراجعه نموده، از منوی سامانه های خدماتی گزینه استعلام اعتبار عضویت را انتخاب نمایید . در این مرحله با ورود شماره کارت بازرگانی صادر شده و کد ملی می توانید از اطلاعات کارت مربوطه پرینت دریافت کنید و جهت تایید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه نمایید.

برای انجام کلیه مراحل صادرات و واردات، کارت بازرگانی الزامی است و اگر متقاضی فقط عضو اتاق باشد نمی تواند تجارت انجام دهد و یا درخواست گواهی مبدا نماید ولی می تواند از سایر خدمات اتاق استفاده نماید.

پیامک و پست الکترونیکی مبنی بر رفع نواقص برای متقاضی (بازرگان) ارسال می شود.

در صورتی که کارت به درخواست بازرگان تعلیق و یا ابطال شده باشد تنها سازمان صنعت، معدن و تجارت دسترسی به رفع تعلیق و یا رفع ابطال کارت را دارد اما در صورتی که کارت به درخواست مراجع ذی صلاح تعلیق و یا ابطال شده باشد، سازمان توسعه تجارت نسبت به حذف کارت از لیست افراد غیرمجاز اقدام کرده و رفع تعلیق و یا رفع ابطال خودکار روی کارت انجام می شود.

برای انجام این درخواست باید به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی و یا سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مربوطه مراجعه شود.

با کلیک بر روی فلش آبی رنگی که در مقابل فیلد کد اعتبارسنجی در صفحه تایید نهایی قرار گرفته، کد مجددا ارسال می گردد.

توسط اتاق تعاون ایران در تهران یا سایر شهرستان ها صادر می گردد که پس از تائید سازمان صنعت، معدن و تجارت معتبر خواهد بود.

خیر، اتاق تعاون تنها برای شرکت های تعاونی مبادرت به صدور کارت می نماید.

با مراجعه ی متقاضی به اتاق بازرگانی،صنایع،معادن وکشاورزی مربوطه و درخواست تعلیق کارت، و پس از انجام فرآیند تعلیق کارت می توان بلافاصله فرآیند المثنی را آغازنمود.

توسط سازمان توسعه تجارت در تهران

علاوه بر مدارک تمدید، باید کلیه مدارکی که در هنگام صدور کارت دریافت می شود به اتاق ارائه دهد.

امکان حذف فرآیند آغاز شده تا قبل از مرحله تایید نهایی برای متقاضی وجود دارد برای اینکار با مراجعه به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند پس از وارد کردن شماره کارت و کلمه عبور از منوی عملیات کارت گزینه حذف را انتخاب کرده؛ پس از تایید نهایی و ارسال پرونده به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه باید جهت حذف فرآیند به کارشناس اتاق مراجعه نماید.

در انتهای صفحه ی مربوط به مرحله ی تایید نهایی، کادری با نام “توضیحات گردش کار” قرار داده شده است که می توان پیغام موردنظر را برای کارشناس پرونده قرار داد.

در صورت گذشت بیش از دو سال از تاریخ انقضای کارت و یا تغییر مدیر عامل، نیاز به تایید امضای فرم دال از دفاتر اسناد رسمی می باشد.

1- تغییر مدیرعامل 2- فوت دارنده کارت جهت غیرفعال کردن کارت باید به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مربوطه مراجعه شود.

خیر، اتباع غیر ایرانی تنها می توانند به عنوان مدیرعامل شرکت فعالیت کنند و کارت بازرگانی / عضویت حقوقی دریافت نمایند.

با مراجعه به پیشخوان اینترنتی سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند و انتخاب فرآیند تغییر نوع کارت از قسمت “نوع درخواست” می توان نسبت به تبدیل آن اقدام کرد.

در تب اول مشخصات اظهارنامه، بعد از ورود اطلاعات اظهارنامه اول ( شماره سریال پروانه و ارزش دلاری ) دکمه ثبت اظهارنامه زده می شود و اطلاعات در جدول پایین صفحه قرار می گیرد و به این ترتیب، اطلاعات اظهارنامه بعدی وارد سیستم می شود.

بله البته با این شرط که اطلاعات همه اظهارنامه ها در بارنامه موجود باشد و همه برای یک کشور و مطابق با بارنامه باشند.

اگر کد کالایی در کتاب قوانین و مقررات واردات و صادرات وجود داشته باشد و در سامانه گواهی مبدا در قسمت مشخصات کالا موجود نباشد لازم است کد مورد نظر را به اتاق مربوطه اعلام کنید تا این کد در سامانه اضافه گردد.

برای دریافت راهنمایی لازم می توان با تیم آموزش و پشتیبانی فاوا اتاق ایران به شماره 85735-021 تماس حاصل نمود.

در صورتی که مندرجات اصلی گواهی مبدا تغییری نکند و فقط اشتباه تایپی باشد، می بایست گواهی مبدا صادره قبلی را عودت نموده و گواهی مبدا جدید دریافت نماید. لیکن در مواردی که یکی از مندرجات اصلی از جمله آدرس صادر کننده، آدرس گیرنده، مشخصات وسیله حمل و مشخصات کمی و کیفی کالا تغییر کند، می بایست بارنامه جدید ارائه شود تا بر اساس آن اصلاحات صورت گرفته و گواهی مبدا جدید صادر شود.

بله. واحد صدور گواهی مبدا اتاق با اخذ تعهد از متقاضی برای پذیرفتن هرگونه سوء استفاده های احتمالی از گواهی مفقود شده، در صورت تایید اشخاص مجاز به تایید گواهی مبدا در اتاق بازرگانی مربوطه، گواهی مبدا المثنی صادر می نماید.

شماره ای 13 رقمی و یکتاست که به هر گواهی اختصاص داده و در بالای گواهی چاپ شده درج می شود.

گواهی مبداهای صادر شده را در هر نقطه از جهان می توان از سایت www.chambertrust.ir و از قسمت “آگاهی از اعتبار گواهی مبدا” استعلام گرفت.

از دو طریق می توان نسبت به این پرداخت اقدام کرد: الف. از طریق پرداخت الکترونیکی؛ در سربرگ مشخصات پرداخت از طریق درگاه اینترنتی بانک ملت می توان نسبت به پرداخت هزینه گواهی مبدا صادره اقدام نمود. ب. پرداخت غیرالکترونیکی؛ در سربرگ مشخصات پرداخت و قسمت واریز به حساب می توان مشخصات فیش های پرداختی را تکمیل نمود.

تمامی فرآیندهای مرتبط با گواهی مبدا (اعم از صدور ،تغییر و المثنی به جز فرآیند ابطال ) بر روی کارتابل هوشمند بازرگان امکان پذیر است. جهت ابطال گواهی های صادر شده لازم است به اتاق بازرگانی صادر کننده گواهی مبدا مراجعه نمود.

امکان حذف گواهی مبدا ثبت و ارسال شده به اتاق بازرگانی مورد نظر، از روی کارتابل بازرگان وجود نخواهد داشت. تا زمانی که گواهی مبدا برای اتاق بازرگانی ارسال نشده است، امکان حذف آن وجود دارد.

در مواردی که صادر کننده اقدام به صدور کالاهای فاسد شدنی ( میوه، تره بار، گل و گیاه، ماهی و میگو، لبنیات ) و یا صدور کالا از طریق ناوگان حمل و نقل هوایی می نماید، در صورت نقص مدارک، اتاق مربوطه با اخذ تعهدنامه کتبی از صادر کننده ( مبنی بر ارائه مدارک) براساس شرایط مندرج در تبصره 1 ماده 4 گواهی مبدا را صادر می نماید بدیهی است مدارک ارائه شده باید منطبق بر مندرجات گواهی مبدا اخذ شده باشد.

بله ، در این صورت لازم است وزن و تعداد کل (مندرج در اظهارنامه) و درخواستی متقاضی، به صورت مشخص در فیلدهای مرتبط با آن در سربرگ مشخصات کالا در پیش نویس کارتابل بازرگان، ثبت شود. در غیراینصورت لازم است این مشخصات به اطلاع واحد گواهی مبدا اتاق بازرگانی رسانده شود.

لازم است متقاضی با مراجعه به اتاق بازرگانی صادر کننده گواهی مبدا، درخواست خود را طی نامه ای با سربرگ شرکت با مهر و امضای صادر کننده گواهی مبدا، مبنی برصدور گواهی مبدا المثنی اعلام نماید.

در صورت اصلاح مندرجات اصلی، معادل مبلغ گواهی مبدا صادر شده قبلی و در صورت اشتباهات تایپی، مبلغ 50000 ریال توسط درخواست کننده گواهی مبدا پرداخت می گردد. چنانچه اصلاح گواهی مبدا به دلیل خطای متصدی ذیربط در اتاق مربوطه باشد، هزینه ای بابت صدور گواهی مبدا اصلاحی دریافت نمی شود.

تمامی کارت های عضویت، کارت های بازرگانی منقضی شده، ابطالی، تعلیقی و غیر فعال شده، منع صدور گواهی مبدا دارند.

خیر، لازم است دارنده کارت پیش از انقضای اعتبار کارت، جهت انجام اقدامات تمدید کارت خود به اتاق متولی (صادر کننده) کارت مراجعه نموده و تا زمانی که فرآیند مربوطه به اتمام و تایید نهایی نرسیده باشد، امکان صدور گواهی مبدا برای وی وجود نخواهد داشت.

بله، لازم است نام کشور گیرنده در تمامی اظهارنامه ها و بارنامه ها یکسان باشد.

گزینه “چاپ تصویر امضا در گواهی مبدا” در سربرگ مشخصات چاپ کارتابل بازرگان و یا در مرحله امضا در کارتابل اتاق، انتخاب نشده است.

در حال حاضر تنها امکان صدور گواهی مبدا به زبان انگلیسی وجود دارد. ( صدور گواهی مبدا به زبان عربی در دستور کار است.)