اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

Search
Close this search box.
اثر فیلترینگ اینترنت بر تجارت داخلی و خارجی (فروش آنلاین) کسب و کارهای اینترنتی کشور

این گزارش با استفاده از داده‌های پرسشنامه‌ای مربوط به فروش ماهانه سال ۱۴۰۱ مجموعاً ۳۸۵ کسب و کار اینترنتی انجام شده است.

بخشی از یافته‌های پژوهش:

عمده کسانی که از فیلترینگ شبکه های اجتماعی دچار ضرر جدی شده اند، کسب و کارهای خرد فاقد اینماد، هستند.

فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در شهریور ۱۴۰۱ موجب زیان کسب و کارهای اینترنتی کشور از طریق کاهش اسمی فروش متوسط ماهانه آنها به مبلغ ۳۷.۴همتی (کاهش حقیقی ۲۲.۶همتی) شده است. این ارقام صرفا مربوط به کاهش میزان فروش آنلاین فروشگاههای اینترنتی و بخصوص فروشگاههای فعال بر بستر شبکه.های اجتماعی است. خسارتهای این سیاست از سایر جنبه‌های بااهمیت مانند اجتماعی یا فرهنگی همچون بی‌اعتمادی مردم نسبت به فعالیتهای اقتصادی بر بستر اینترنت، نامشخص و مستلزم مطالعات جامع دیگری است.