نگاهی به تاریخ تأسیس اتاق های بازرگانی نشان می دهد که اتاق تجارت در شانزدهم مهرماه ۱۳۰۵ شمسی در وزارت بازرگانی درقزوین تأسیس و قانون اتاق های تجارت در سال ۱۳۰۹ تصویب شد و این همه بیان فعالیت گسترده بازرگانان و تجار در این دوره بود. همانگونه که ماده اول قانون تأسیس اتاق های تجارت نشان می دهد تأسیس اتاق تجارت در مراکز تجاری مهم مملکتی بر حسب تقاضای تجار محل و پیشنهاد وزارت اقتصاد ملی و با تصویب دولت مورد نظر قرار گرفته است ، اما با توجه به دخالت دولت در فعالیت های بازرگانی و افزایش این دخالت در آن زمان با وضع قانون خاص و به انحصار در آمدن تجارت خارجی کشور در دست دولت، اتاق های تجارت به حالت تعلیق درمی آید، ولی در سال ۱۳۱۵ با اعمال فشار تجار و بازرگانان ، دولت اجازه فعالیت مجدد به اتاق های تجارت را می دهد. اما این فعالیت تنها به ۱۶ اتاق محدود می شود. پس از شهریور ۱۳۲۰ با کاهش قدرت حکومت مرکزی ، با احساس و ضرورت تشکیل اتاق بازرگانی ، با تلاش جمعی از بازاریان، قانون جدیدی بنام قانون تشکیل اتاق بازرگانی به تصویب رسید و دو انجمن صنفی بنام اتحادیه بازرگانان و اتحادیه اصناف به آن پیوستند، به دنبال تشکیل اتاق بازرگانی قزوین، اتاق بازرگانی در بعضی از شهرهای بزرگ ایران تأسیس گردید . با تأسیس استان قزوین درتابستان ۱۳۷۶ زمینه جهت تشکیل و تقویت تشکلهای بخش خصوصی دراین استان فراهم شد. اتاق بازرگانی و صنایع و معادن قزوین که یکی از جوان ترین اتاق های ایران می باشد، بعد از برگزاری اولین انتخابات هیأت نمایندگان در اسفند سال ۱۳۸۱ و تعیین نفرات برگزیده، رسماً از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز نمود.
1-معرفی کالاها و صنایع استان قزوین در بخشهای مختلف 2-بازارشناسی کشورهای مختلف ودریافت اطلاعات لازم جهت واردات کالا از خارج به بازرگانان 3-کمک به بهبود فضای کسب و کار از طریق پژوهش و اطلاع¬رسانی یافتههای پژوهشی 4-ایجاد صفحات الکترونیکی برای کلیه تجارتهای قانونی 5-کمک در بهبود فرآیندهای تصمیم¬گیری از طریق مشاوره به نمایندگان هر سه قوه در استان قزوین 6-حمایت و دفاع از اعضا و فعالان بخش خصوصی باحضوردرکارگروه ها ی مختلف دردستگاه های اجرایی ،قانون گذار و قضایی 7-ایجاد امکان ارتباط با سایر ادارات 8-تسهیل تجارت فرامرزی برای اعضا 9-ارائه مشاوره به اعضا توسعه توانمندی ها و ظرفیت سازمانی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن قزوین با محوریت ارتقاء تغییر پذیری و انعطاف پذیری اتاق . تحکیم جایگاه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن قزوین به عنوان یک نهاد غیر دولتی، دانایی محور و فراگیر . پیگیری منافع جمعی، صنفی و فردی اعضاء با هدف ارتقای انگیزه مشارکت اعضاء و افزایش تأثیر گذاری حضور فعالان اقتصادی در عرصه های اقتصادی . تلاش در جهت توسعه فرهنگ مشارکت و ایجاد هماهنگی و هم افزایی و افزایش همکاری اعضاء با یکدیگر . کمک و ترغیب دستگاه های مختلف اجرایی به بهبود فضای اقتصادی در جهت توسعه بخش خصوصی و حمایت از کارآفرینی. کمک به ارتقاء سطح دانش و توانایی مدیران اقتصادی استان تشویق و ترغیب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و نیز گسترش مشارکت فعالان اقتصادی در فعالیت های اقتصادی. گسترش نقش آفرینی اتاق در توسعه همکاری های اقتصادی دو و چند جانبه استان و کشور. گسترش اطلاع رسانی اقتصادی. ایفای نقش محوری در ارتقاء جایگاه اجتماعی فعالان اقتصادی. اعزام و پذیرش هیات های تجاری درراستای افزایش مبادلات تجاری تقویت فعالیت دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت وبخش خصوصی استان قزوین مستقردراتاق تائید فاکتور و لیست بسته بندی (گواهی امضاء) برای صادرکنندگان اخذ اطلاعات راجع به نمایشگاههای بین المللی و خارجی اخذ اطلاعات بموقع مناقصه ها (از طریق سفارت خانه های ایران در خارج و یا سازمان توسعه تجارت ایران ) دریافت آخرین گزارشهای توجیهی و اطلاعات از وزارت خارجه، سازمان توسعه تجارت، سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران و رایزنان بازرگانی و سفارتخانه های کشور هدف در ایران (تنظیم نامه رسمی و درخواست ارسال گزارشات توسط ارگانهای ذیربط) هماهنگی با کارخانجات جهت بازدید هیأت های پذیرشی شناسائی شرکتهای مهم صادرکننده / وارد کننده برگزاری نمایشگاههای تجاری و بازاریابی بررسی مبادلات تجاری کشورهای مختلف با ایران اطلاعات ضروری سفارتخانه ها و اتاقهای بازرگانی دو کشور ارتباط مستمر با اتاقها و شوراهای مشترک ( متقابل) جمع آوری اطلاعات مربوط به توانائی های دو کشور و تنظیم گزارش با همکاری مرکز تحقیقات اقتصادی اتاق ایران
آدرس : تهران، خیابان طالقانی، نبش خیابان موسوی(فرصت)، پلاک 175
کد پستی : ۱۵۸۳۶۴۸۴۹۹
تلفن : ۸۵۷۳۰۰۰۰(۰۲۱)
فکس : ۸۸۸۲۵۱۱۱(۰۲۱)
پست الکترونیک : info@iccima.ir