اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

Search
Close this search box.
اتاق کرمان

اتاق بازرگانی کرمان در سال 1287 هجری شمسی با عنوان “”مجلس تجارت کرمان”” تاسیس و اولین هیات رییسه اتاق متشکل از آقایان سیدیحیی معین زاده، حاج آقای محسن یزدی، حاج علی اصغر یزدی، آخوند ملایوسف، حاج معین‌التجار، معاون تجار و سید هاشم معین‌زاده بود. این نهاد تا سال 1347 تحت نظارت روسای اداره اقتصاد آن دوران اداره شد و پس از آن تا کنون مدیریت اتاق از طریق برگزاری انتخابات بین اعضای آن و در نهایت تعیین هیات رییسه و رییس مشخص می‌شود. در سال 1347 هجری شمسی انتخابات این نهاد برگزار شد و محمدحسین اژدری به عنوان رییس، علی ارجمند و علی اصغر صداقت به عنوان نواب رییس، عباس اژدری به عنوان خزانه دار و جواد ابراهیمی به عنوان منشی هیات رییسه انتخاب شدند.

تصویب نام اتاق بازرگانی، صنایع و معادن

در سال 1350 پس از اصلاحاتی که در قانون تشکیل این نهاد به عمل آمد، انتخابات برگزار و محمدحسین اژدری، محمدعلی یاسایی، علی ارجمند، عباس اژدری، دکتر محمد ناصر، جواد ابراهیمی، علی اکبر توکلی، احمد ارجمند، حسین هنری و محمدعلی رشید فرخی به عنوان اعضای آن معرفی شدند که این هیات محمدحسین اژدری را به عنوان رییس انتخاب کرد. در همین سال، این مجموعه با عنوان “”اتاق بازرگانی، صنایع و معادن”” نامگذاری شد. در بهمن ماه سال 1353 نیز انتخابات برگزار و علی ارجمند به عنوان رییس این دوره فعالیت اتاق کرمان انتخاب شد.

پس از انقلاب اسلامی و با دگرگونی هایی که در سطوح گوناگون رقم خورد، اتاق های بازرگانی برای مدتی دوران فترت را سپری کردند و عملکرد آن شکل دیگری به خود گرفت. نخستین تغییر در امر انتخابات بود که از حالت قبلی بیرون آمد و تقریبا می‌توان گفت که حالت انتصابی به خود گرفت. به همین دلیل در سال 1358 دکتر حمید بهرامی استاندار وقت، راسا به گزینش افرادی برای اتاق پرداخت و حاج اکبر نظریان، حاج احمد کامیابی و حاج علی علی احمدی را به عنوان هیات رییسه موقت برگزید که این سه نفر از بین خود حاج احمد کامیابی را به عنوان رییس انتخاب کردند.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی، موسسه‌ای غیر انتفاعی، دارای شخصیت حقوقی و با استقلال مالی است که به منظور کمک به فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصاد کشور، تبادل افکار و بیان آرا و عقاید مدیران صنعتی، معدنی، کشاورزی و بازرگانی تاسیس شده است. ساختار اصلی وکلی اتاق متشکل از هیات نمایندگان، هیات رییسه و رییس است که هر 4سال همزمان با سراسر کشور از طریق برگزاری انتخابات معرفی می‌شود و همه اعضای اتاق که دارای کارت بازرگانی یا کارت عضویت معتبر هستند می توانند در این انتخابات شرکت کنند. همچنین کادر اجرایی و سیستم اداری اتاق نیز همواره فعالیت داشته که در هشتمین دوره هیات نمایندگان این چارت از دبیرکل و 5 مدیریت تشکیل شده است.
مهمترین فعالیت های اتاق
اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان مشاور سه قوه مقننه، مجریه و قضاییه انجام وظیفه می‌کند و پس از تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار که پیش نویس آن توسط اتاق ایران تهیه و به مجلس ارایه شد، جایگاه خود را از حالت مشورتی با تفویض برخی اختیارات از دولت به بخش خصوصی، به سیاستگذاری در بخش اقتصادی کشور توسعه داد. همچنین تشکیل شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سطح ملی با عضویت نمایندگان سه قوه و نمایندگان بخش خصوصی و به تبع آن تشکیل این شورا در استان ها با عضویت مدیران کل سازمان های متناظر نیز از دستاوردهای تصویب همین قانون است. این مهم بر اساس منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و پس از ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 صورت گرفت.
به طور کلی فعالیت‌ اتاق های بازرگانی کشور بسته به توان و نیروی کارشناسی موجود، متفاوت است. اصلی ترین وظیفه اتاق ها صدور و تمدید کارت عضویت و بازرگانی برای تجار و بازرگانان و صدور گواهی مبدا برای صادرات کالاهای تولید شده است. خدماتی که در حال حاضر در اتاق کرمان به اعضا ارایه می شود به شرح زیر است:
1- ارایه مشاوره‌های تخصصی به بخش دولتی در زمینه‌های مختلف اقتصادی
2- صدور و تمدید کارت عضویت و بازرگانی
3- صدور اسناد تجاری مانند گواهی مبدا، فرم A، معرفی به سفارتخانه ها و اتاق های مشترک به منظور اخذ ویزا، صدور گواهی‌نامه‌ها و گواهی امضا
4- امکان ارتباط با بازرگانان و صنعتگران خارجی به منظور معرفی توانمندی‌های داخلی
5- اعزام هیات‌های اقتصادی به خارج از کشور به منظور شناسایی بازارهای خارجی
6- شرکت در مذاکرات با هیات های اقتصادی خارجی که در کرمان یا سایر نقاط کشور حضور می یابند.
7- ارایه خدمات صندوق ضمانت صادرات از طریق نمایندگی فعال در اتاق کرمان
8- امکان شناسایی فرصت ها، امکانات و توانمندی‌های اعضا و معرفی آنها به طرف های خارجی به صورت غیابی و بالعکس
9- ارایه خدمات مشاوره‌ای در خصوص امور مالیاتی، تامین اجتماعی، قانون کار، قوانین بازرگانی، تجارت، گمرکی و سایر قوانین اقتصادی.
10- حضور در همایش ها، نشست ها، سمینارها، گردهمایی های اتاق ایران و سایر استان ها در جهت ارتقا دانش و آگاهی های اعضا.
11- برگزاری دوره‌های آموزشی مورد نیاز و کمک های علمی و تخصصی در زمینه‌های اقتصادی
12- تسهیل ورود هیات ها، میهمانان و کارشناسان خارجی.
13- معرفی جهت عضویت در اتاق ها و شوراهای مشترک
14- بهره‌مندی از حضور نمایندگان کارفرمایان در هیات های تشخیص مالیاتی و بیمه تامین اجتماعی، هیات حل اختلاف (وزارت کار) به منظور دفاع از حقوق اعضا
15- دفاع از حقوق اعضا در کلیه موارد اقتصادی و تجاری
16- ارایه خدمات مشاوره‌ای حقوقی و حل و فصل اختلافات تجاری، عقد قراردادها تفاهم نامه ها و مکاتبات تجاری
17- ارایه انواع خدمات و اطلاعات تجاری، صنعتی داخلی و خارجی به اعضا و پاسخگویی به نیازها و سوالات و ابهام های ناشی از قوانین، آمارها و…
18- تسهیل و حمایت حضور اعضا در نمایشگاههای بین المللی یا تخصصی خارج از کشور
19- بهره‌مندی از مشاوره‌های سرمایه‌گذاری در داخل یا خارج از کشور
20- امکان ارایه نقطه نظرات و پیشنهادات اعضا و تشکل ها به مسولان و سازمان های ذیربط
21- تسهیل و حمایت از عضویت در تشکل ها و اتحادیه هایی که زیر نظر اتاق فعالیت دارند.
22- بهره‌مندی اعضا از جوایز و یارانه های صادراتی با معرفی اتاق به سازمان صنعت، معدن و تجارت و ثبت نام اعضا در دایرکتوری الکترونیکی لوح فشرده صادرکنندگان ایران
23- دسترسی اعضا به آگهی مزایده و مناقصه ها کشوری و سایر کشورها
24- آگاه کردن اعضا از قوانین و مقررات مصوب از طریق سایت، نشریه، ایمیل، پیامک و …
25- تسهیل استفاده از کلیه امکانات اتاق از جمله سالن، کتابخانه و مرکز مطالعات و پژوهشهای اقتصادی
26- شرکت فعال اتاق در جلسات، مجامع قانونی تصمیم سازی و تصمیم گیری استانی و کشوری (شورای برنامه ریزی و توسعه، کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری، کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی، انجمن ها و تشکل های مرتبط و …)
27- پیگیری نحوه اجرای مقررات و دستورالعمل ها در بخش خصوصی بنا به اعلام اعضا
28- ارایه خدمات اطلاع رسانی در زمینه بازارهای بین المللی و تجارت خارج از کشور از قبیل آمارهای واردات و صادرات، بازارهای بالقوه، معرفی نمایشگاههای بین المللی و مشاوره در زمینه مجموعه قوانین و مقررات تجاری داخلی و خارجی به صورت رایگان توسط دفتر خدمات مشاوره و بازاریابی
29- ارایه سایر اطلاعات و خدمات و مشاوره های مورد نیاز فعالان اقتصادی و معتمدین و پژوهشگران استانی و کشوری ( مشاوره در امور بانکی، بیمه، حقوقی، سرمایه گذاری داخلی و خارجی، مالیات، قوانین کار و امور اجتماعی، قانون بیمه تامین اجتماعی و …)