اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

Search
Close this search box.
اتاق تهران

سال ۱۲۶۳ مجلس «وکلای تجار» به عنوان اولین نهاد حامی تجار ایران شکل گرفت. این نهاد بعدها به اتاق بازرگانی تغییر نام داد. مورخان تاریخ اقتصاد ایران اعتقاد دارند، پایه تمامی فعالیت‌های صنفی و تخصصی بخش بازرگانی کشور از همین نهاد شکل گرفته است.

این نهاد مدرن اقتصادی توسط حاج محمد حسین امین الضرب بنیان گذاری شد و تا سال ۱۳۰۵ نیز با همین نام به کار ادامه می‌داد. در ۱۶ مهرماه همین سال، این نهاد به «اتاق تجارت تهران» تغییر نام داد و برای اولین بار در فهرست تشکل های، وزارت بازرگانی به ثبت رسید.در این دوره حاج امین اصفهانی ریاست اتاق تجارت تهران را برعهده داشت و حاج میرزا ابوطالب اسلامیه، میرزا عبدالحسین نیکپور، فقیه التجار، آقا میرزا علی محلوجی و آقا شیخ حسین حریری هیات نمایندگان آن را تشکیل دادند. تا سال ۱۳۱۱ ریاست اتاق همچنان برعهده حاج امین اصفهانی بود. در انتخابات بعدی اتاق، حاج حسین مهدوی ریاست اتاق را به عهده گرفت. اما حضور حاج حسین مهدوی یکسال بیشتر دوام نداشت و سپس عبدالحسین نیکپور از سال ۱۳۱۳ تا سال ۱۳۳۵ به ریاست اتاق تجار انتخاب شد. در دوران ریاست نیکپور، اتاق تجار بار دیگر نام خود را تغییر داد و براساس عرف بین المللی، عنوان «اتاق بازرگانی» برای آن انتخاب شد.

اتاق بازرگانی تنها به پشتیبانی از بدنه تجاری کشور می پرداخت و برهمین اساس از مدتی قبل صنایع کشور نیز اقدام به تاسیس نهادی به نام اتاق صنایع و معادن کردند. سال ۱۳۳۶ پیش نویس طرح این اتاق جدید، چندین بار تقدیم مجلس شد، اماسناتور نیکپور به عنوان رئیس اتاق بازرگانی که تشکیل این اتاق را عامل تضعیف کننده نهاد متبوع خود می دانست با آن به مخالفت پرداخت.

با این حال سال ۱۳۴۰ تعدادی از صاحبان صنایع، دولت را زیر فشار قرار دادند تا نسبت به تشکیل اتاق صنایع و معادن اقدام کند. سرانجام در آبان ماه ۱۳۴۱ اتاق صنایع و معادن با عضویت هیات نمایندگی مرکب از ۳۰ نفر از کارخانه داران و معدن داران کشور تشکیل شد. با این وجود قانون اتاق صنایع و معادن در سال ۱۳۴۳ به تصویب رسمی مجلس رسید.

اسفندماه سال ۱۳۴۸ تصمیم گرفته شد تا دو اتاق به دلیل جلوگیری از موازی کاری‌های بیشتر باهم ادغام شوند. در قانون ادغام اتاق‌ها، هیات نمایندگان اتاق ایران ۷۲ نفر پیش بینی شده بود که ۳۵ نفر نماینده شعبه تهران، ۲۰نفر نماینده شعبه های شهرستانی و ۱۷ نفر نماینده اتحادیه سندیکاهای تولیدکنندگان و صادرکنندگان و وارد کنند گان وابسته به اتاق بودند. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران تا روزهای ابتدایی انقلاب با همین روال به کار خود ادامه می‌داد و نقش موثری نیز در فرآیندهای تصویب و اجرای قوانین و حتی تدوین برنامه های توسعه‌ای داشت.

با پیروزی انقلاب، اتاق ایران نیز به عنوان نهادی مطرح شد که نیاز به تغییرات گسترده در هیات حاکمه آن وجود داشت. سال ۱۳۵۷ بلافاصله پس از پیروزی انقلاب هیاتی به فرمان حضرت امام (ره) اداره امور اتاق ایران را در دست گرفتند. این هیأت عبارت بودند از: حاج آقا طرخانی، آقای مهندس سید علینقی خاموشی، آقای اسدالله عسگراولادی ، آقای میرمحمد صادقی، آقای میرفندرسکی، آقای محمد علی نوید و آقای ابوالفضل احمدی.

در اولین انتخاباتی که پس از ماموریت کمیته منتخب امام در اتاق صورت گرفت، سید علی نقی خاموشی به سمت ریاست اتاق ایران و ریاست اتاق تهران انتخاب شد. او تا سال ۱۳۸۶ این سمت را برعهده داشت و پس از او محمد نهاوندیان، غلامحسین شافعی و محسن جلال‌پور (سال ۱۳۹۵) به عنوان روسای اتاق ایران انتخاب شدند.

همچنین طی سال های گذشته محمد رضا بهزادیان، محمد نهاوندیان، یحیی ال اسحاق و مسعود خوانساری ریاست اتاق تهران را برعهده داشته اند.

  • ارائه تصمیمات در کمیسیون های تخصصی به قوای سه گانه در جهت حمایت بخش خصوصی به دنبال راه حل جویی مشکلات فراراه توسعه اقتصاد کشور و اثرگذاری در مصوبات قانونی مطرح در دولت و مجلس.
  • ارائه تسهیلات و کمکهای فنی و اقتصادی با همکاری سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران بمنظور جذب سرمایه گذاری خارجی.
  • برقراری ارتباط با انجمنها و تشکلهای اقتصادی و معرفی اعضاء جهت عضویت در نهادهای مذکور.
  • ارتباط و همکاری با اتاقهای بازرگانی و صنایع و معادن سایر کشورها.
  • صدور و تمدید کارت بازرگانی و عضویت اتاق.
  • صدور گواهی مبداء
  • تایید اسناد تجاری
  • امور ویزای تجاری
  • برگزاری دوره های آموزشی در خصوص بازرگانی خارجی و امور مالیاتی
  • ارائه خدمات مشاوره در زمینه سرمایه گذاری خارجی در ایران
  • ارائه خدمات مشاوره حقوقی (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)‏‏
  • ارائه خدمات مشاوره در زمینه مسائل مرتبط با امور مالیاتی (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)‏‏
  • ارائه خدمات مشاوره در زمینه مسائل تامین اجتماعی (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)‏‏
  • ارائه خدمات مشاوره در زمینه مسائل مرتبط با بازرگانی خارجی و قوانین و مقررات جاری کشور (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)‏‏
  • ارائه خدمات مشاوره و بازاریابی کالاهای صادراتی (حضوری و آنلاین بر روی وب سایت اتاق)‏‏
  • اعزام هیئت های تجاری به خارج از کشور و پذیرش هیئت های تجاری از خارج از کشور.
  • ارائه تسهیلات جهت شرکت در نمایشگاههای داخلی و خارجی
  • صدور شناسنامه فرش
  • معرفی اعضاء جهت عضویت در اتاقها و شوراهای مشترک
  • حل و فصل اختلافات با مراجع دولتی
  • داوری و حل اختلافات بین تجار
  • ارسال نشریات اتاق
  • صدور معرفی نامه جهت اخذ جوائز صادراتی
  • مبادله اطلاعات تجاری در سطح جهان
  • ایجاد مرکز هم اندیشی برای توسعه بخش خصوصی جهت ایفای نقش اصلی بخش خصوصی در احیاء و بالندگی اقتصاد کشور.
  • سازماندهی نمایشگاههای ویژه کالاها و خدمات استان تهران بعنوان نماینده بخش خصوصی
  • برقراری ارتباط با سفراء و رایزنان بازرگانی خارجی در تهران
  • توانمند سازی زنان عضو اتاق در انجام امور تجارت بین الملل در راستای توسعه اقتصادی کشور و پیشبرد اهداف از طریق شورای بانوان اتاق
  • جمع آوری بانک اطلاعات اعضای اتاق جهت معرفی در پرتال راهنمای تجاری
  • امکان برقراری ارتباط بین فروشندگان کالا و خدمات و خریداران در چارچوب فرصتهای تجاری به صورت آن لاین بر روی وب سایت اتاق
  • اجراء و حفظ و بهبود مستمر سیستم مدیریت کیفیت در راستای تحقق اهداف کلان همگام در کنار مدیریت سطوح بالای سازمان براساس استاندارد ISO 9001:2000
  • ارسال روزنامه انواع بولتن های خبری برای اعضای هیئت نمایندگان و اعضای اتاق
  • برگزاری نشست های مطبوعاتی
  • تحقیق و توسعه پیرامون مسائل اقتصادی
  • تعامل با سازمانهای مرتبط با استاندارد کالاها و خدمات
  • تحقیق و توسعه پیرامون مسائل بازرگانی خارجی و جذب سرمایه گذاری خارجی.