Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
اتاق بجنورد

سابقه تشکیل اولین نهاد قابل انطباق با اتاق بازرگانی، در ایران به ۱۳۰ سال پیش (۱۸۸۴ میلادی مقارن با ۱۲۶۳ شمسی) برمی‌گردد. در آن سال حاج محمد حسن امین الضرب به اتفاق تنی چند از تجار معتبر و صاحب نام وقت “مجلس وکلای تجار” را پایه گذاشتند.

اولین بار در سال ۱۳۰۵ شمسی نام اتاق در ایران مورد استفاده قرار گرفت و “اتاق تجارت” در مهرماه آن سال بر اساس “قانون اتاق های تجارت” زیر نظر وزارت بازرگانی تشکیل شد. در دهه ۱۳۲۰ “قانون تشکیل اتاق بازرگانی” در مجلس به تصویب رسید و نام ” اتاق بازرگانی” از آن زمان مورد استفاده قرار گرفت. تا سال ۱۳۴۱ فقط اتاق بازرگانی در کشور وجود داشت و در این سال با فشار برخی صاحبان صنایع “اتاق صنایع و معادن” نیز در کشور بوجود آمد.

در سال ۱۳۴۸ با ادغام “اتاق بازرگانی” و “اتاق صنایع و معادن” “اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران”، برای نخستین بار پا به عرصه وجود نهاد. در سال ۱۳۹۰ نیز بر اساس قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، واژه کشاورزی به نام اتاق اضافه شد و نام اتاق به “اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران” تغییر یافت. در مردادماه سال ۱۳۸۶ پس از برگزاری انتخابات اتاق بازرگانی، اعضای هیئت نمایندگان و سپس اعضای هیئت رئیسه انتخاب شدند و آقای محمد صمدی به عنوان رئیس و پایه گذار اتاق بازرگانی خراسان شمالی برگزیده شدند. با همدلی و همکاری هیئت رئیسه و هیئت نمایندگان اتاق بجنورد شکل گرفت که در طی سال ها اقدامات مفیدی در زمینه توسعه صادرات از قبیل اعزام و پذیرش هیئت های تجاری، بازاریابی، برگزاری دوره های آموزشی برای دارندگان کارت بازرگانی، برگزاری همایش ها و سمینارها تعداد دارندگان کارت بازرگانی در ابتدای تأسیس از ۵ نفر تا پایان سال ۱۳۹۴ به بیش از ۶۰۰ نفر فعال و غیر فعال رسیده است.

۱- اخذ مجوز برگزاری نمایشگاه بین المللی ترکمنستان توسط اتاق بازرگانی بجنورد برای اولین بار ۲-افزایش و ارتقاء فعالیتهای تجاری خارجی استان. الف- پذیرش هیأتهای تجاری خارجی استان ب- اعزام هیأتهای تجاری به کشورهای هدف ج- معرفی توانمندی استان در زمان اعزام هیأتها به خارج از کشور ۳-نیاز سنجی اعضاء اتاق به خدمات عمومی،تخصصی و رفاهی و جمع بندی آن جهت برنامه ریزی ۴- رایزنی با مقامات عالی رتبه دولتی و حکومتی و استفاده بیشتر از نظرات اتاق در اجرای امور اقتصادی ۵- جذب بیشتر مدیران و کارشناسان اقتصادی به همکاری با اتاق ۶- برگزاری دوره های آموزشی خاص کارکنان در خصوص موضوعات مهمی مانند استراتژی ،برنامه ریزی ،بودجه ریزی،مدیریت،روابط عمومی و غیره. ۷- توسعه مشارکت در برگزاری نمایشگاههای استانی و نمایشگاههای استانها در خارج از کشور با هدف توسعه صادرات . ۸-برگزاری مستمر جلسات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ۹-کمک به برگزاری دوره های آموزشی در راستای اهداف توسعه صادرات استان. ۱۰- ایجاد ساز و کارهای لازم و تنظیم و پیشنهاد کارآمد برای اجرای هر چه موفق تر سیاستهای کلی اصل ۴۴قانون اساسی با هماهنگی دستگاههای مرتبط. ۱۱- تدوین استراتژی صادرات استان با هماهنگی سازمان مرتبط در استان ۱۲- به کارگیری کلیه امکانات موجود برای توسعه صادرات کالا و خدمات ۱۲-۱ رقابتی ترکردن کالاهای صادراتی با تشویق صادرکنندگان به افزایش کیفیت و پیگیری تسهیلات بانکی و صادراتی و کاهش هزینه ها. ۱۲-۲ مطالعه و تحقیق در خصوص بازارهای هدف استان و اطلاع رسانی نتایج آنها به اعضاء. ۱۲-۳ تدوین راهکارهای جدید به منظور گسترش گردشگری (خدمات صادرات) در راستای سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی گردشگری استان ۱۲-۴ همکاری موثر با اتاقهای دیگر استانها. ۱۲-۵ برگزاری کلاسهای آموزشی در زمینه صادرات برای فعالان اقتصادی. ۱۳- برنامه ریزی برای توسعه تجارت الکترونیک ۱۴-ارائه فرصتهای جدید سرمایه گذاری در کشور به سرمایه گذاران داخلی و خارجی ۱۵- فرهنگ سازی برای پاسداری از حرمت سرمایه گذاری و اعتلای ارزش کارآفرینی در جامعه ۱۶- ایجاد همکاری بین دانشگاه و بنگاهها و عقد قرارداد همکاری با آنها. ۱۷- ایجاد نظام های تشویقی برای فعالان بخش خصوصی ۱۸- کمک به حل مشکلات و ارائه مشاوره به بنگاه داران در زمینه های مالیاتی ،تأمین اجتماعی ،گمرک،کار ،برق ،آب، انرژی و محیط زیست ۱۹- تشویق به سرمایه گذاری در زمینه های جدید پس از ابلاغیه اصل ۴۴و کمک به تجمیع سرمایه و سرمایه گذاری بخش خصوصی در آنها. ۲۰- تقویت بخش حقوقی اتاق برای ارائه رایگان مشاوره حقوقی به اعضاء. ۲۱- ایجاد ارزش برای اعضاء و برنامه ریزی برای گسترش فعالیت ۲۲- تشویق و ترغیب بانوان به فعالیت اقتصادی و ایجاد بسترهای لازم جهت افزایش و توانمندی آنان ۲۳- حضور هر چه بیشتر نمایندگان تشکلهای تخصصی در کمیسیونها. ۲۴- انحصار زدائی و مشارکت همه گروههای فکری در تعالی و اعتلای اتاق بازرگانی. ۲۵- شفافیت عملکرد ،حضور نمایندگان رسانه ها درنشست های اتاق. ۲۶- افزایش پروژه های تحقیقاتی اتاق بازرگانی ۲۷- حضور منظم و مفید در تمامی نهادها و سازمانها که اتاق عضو آن است. ۲۸- معرفی و ارائه بخش نامه های اقتصادی و دولتی به اعضاء. ۲۹- پیگیری برای خرید یا احداث ساختمان ملکی مناسب برای امور اداری اتاق که فعلاً اجاره نشین است. ۳۰- تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اداره اتاق و اجرای برنامه های اتاق ۳۱- افزایش رضایت و علاقمندی اعضاء از عملکرد و خدمات اتاق بازرگانی. ۳۲-افزایش اثر گذاری اتاق در تصمیم گیری های اقتصادی استان.

سعید   کریمی