Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
اتاق رشت

تحولات اقتصاد بین المللی نظیر پیوستن هر چه بیشتر کشورها به W.T.O همگرائی منطقه ای و… اقتصاد کشورهای جهان را به سمت خصوصی سازی و بازار آزاد و کوچک سازی دولت سوق داده است. استان گیلان به جهت مجاورت با بازار پر جمعیت و قابل نفوذ کشورهای C.I.S ،همچنین طرح کدیور شماره ۹ که اقتصاد کشورهای حوزه آسیای میانه را به سایر کشورهای جهان پیوند می دهد. وجود منطقه آزاد انزلی، راه اندازی راه آهن قزوین، رشت، انزلی- بزرگراه قزوین،رشت- وجود ذخایر عظیم نفت در بستر دریای خزر- باعث خواهد شد که در برخورداری از معادن و شرایط مساعد کشاورزی در استان مذکور درآینده شاهد تحولات چشمگیری باشد. بدیهی است اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی می تواند نقش بسزایی در توسعه فعالیت های اقتصادی این استان در عرصه های مختلف بازرگانی، تولیدی و… داشته باشد ناگفته نماند استان گیلان در گذشته نه چندان دور صاحب عنوان دروازه اروپا بود و با ورود به عرصه های جدید اقتصادی حوزه دریای خزر، آسیای میانه و قفقاز و حتی اروپا می تواند نقش اساسی در اقتصاد منطقه ایفا نماید و سکوی بسیار مناسبی برای جهش صادراتی غیر نفتی کشور تلقی میگردد. مطابق دستور فلاحت و تجارت و فواید عامه وقت و بنا به پیشنهاد تجار رشت و به موجب مواد ١ و ٢ نظام نامه اتاق های تجارت مصوبه هیئت وزیران، در سال ١٣٠۴ اتاق تجارت رشت با ١۶ نفر عضو تکشیل شد. حوزه عملیاتی اتاق، استان گیلان بوده، اولین جلسه آن به ریاست آقای حاج علی آقای گیلانی در تجارتخانه ایشان تشکیل گردید. براساس همین نظامنامه در تاریخ ٢۵ تیر ماه ١٣٠٨ اتاق تجارت رشت همزمان با اتاق های تبریز، مراغه، مهد، قزوین و ساری تشکیل و رسمیت یافت. اولین جلسه اتاق تجارت در نهم مرداد ماه ١٣٠٨ در منزل آقای احمد سیگارودی و با حضور (افشار) حکمران گیلان تشکیل شد. در آن زمان مسایل اتاق در روزنامه ای به نام روزنامه عصر جدید از انتشارات اتاق تهران منتشر میشد. دوسال بعد انحلال کلیه اتاق ها پیش آمد تا اینکه مجلس شورای وقت قانون تاسیس اتاق های بازرگانی را تصویب کرد و در سال ١٣١٠ انتخابات اتاق رشت با حضور حکمران وقت گیلان (افشار) در محل فرمانداری رشت تشکیل شد. در آن زمان دو اتاق یکی به نام بازرگانی و دیگری به نام اتاق صنایع و معادن وجود دات که در سال ١٣۴٩ این دو اتاق با هم ادغام گردید و به نام اتاق بازرگانی و صنایع و معادن نام گذاری شد. فعالیت اتاق تا پیروزی انقلاب اسلامی ابتدا با انتخابات هر دو سال یکبار و بعد هر چهار سال یکبار انجام می گرفت و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با استناد تلگراف اتاق مرکزی ایران از طرف استانداری گیلان سه نفر به عنوان سرپرست اتاق رشت و به نام هیئت رئیسه موقت انتخاب و اداره امور اتاق را به عهده گرفتند که این روال تا سال ١٣۶٢ ادامه داشت و در سال ١٣۶٢ اولین انتخابات اتاق رشت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی انجام گرفت که طی آن نفر عضو انتخابی و چهار نفر انتصابی به عنوان هیئت نمایندگان برگزیده شدند. چهارمین دوره انتخابات در تاریخ ۱۳۷۷/۱۰/۲۵ برگزار گردید و بالاخره پنجمین دوره انتخابات هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن رشت در تاریخ ۱۳۸۱/۱۲/۰۷ برگزار شد

در جهان امروز، تغییرات مداوم و بنیادی در همه عرصه ها از جمله بازارها در جریان است که رقابت را بسیار متلاطم و پیچیده می سازد. این تغییر و تحولات خواه و ناخواه تاثیری بر حیات جوامع و سازمانهای انسانی باقی گذاشته و نیازمند اداره و بهره برداری مناسب به شیوه علمی و تجربی هستند. یکی از راهکارها و شیوه های موثر مواجه با تغییرات محیطی به ایجاد مزیت رقابتی پایدار تعیین هدف و هدف گذاری می باشد که بایستی با بررســـی و در نظر گرفتن منابــع، محــدودیت ها نقاط ضعف، قوت و فرصت ها و تهدید های بیرونی آن صورت پذیرد چیزی که بیش از همه جلوه می کند ویژگی های امروز محیط بین الملل یعنی تغییر تابنده و غیر قابل پیش بینی بودن آینده آن است. هدف گذاری بایستی با در نظر گرفتن این دو ویژگی صورت گیرد. بر این اساس می توان گفت اقتصاد ملی بیشتر تحت تاثیر متغیرهای بیرونی است و از اینروست که خصوصی سازی و توسعه آن در دستور دولت بر اساس برنامه سوم و چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و برنامه چشم انداز بیست ساله توسعه کشور قرار گرفته است. اتاق های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کشور به عنوان نماینده بخش خصوصی بایستی پرچمدار تغییر و تحول و نوگرایی در ابعاد مختلف باد. در این راستا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی رشت تحول در سه بخش ذیل را دنبال می کند: ١- تحول در ساختار ٢- تحول سازمانی ٣- تحول در نیروی انسانی این اتاق با جذب نیروهای متخصص، توسعه فن آوری اطلاعات، آموزش پرسنل و بکار گیری دانش مدیریت منابع انسانی به دنبال ایجاد تحول در نیروی انسانی، ایجاد ظرفیتهای جدید و سپس تحول در ساختار و تشکیلات خود می باشد. البته گامهایی نیز در این خصوص برداشته شده است. برقراری ارتباط الکترونیکی با اعضاء، راه اندازی سایت اینترنتی، تهیه نرم افزارهای لازم و تشویق پرسنل به یادگیری از آن جمله است. هدف نهایی این اتاق تحول و توسعه در سه بخش یاد شده فوق جهت پاسخگویی به همه نیازها از جمله توسعه روابط بین الملل، ایجاد و توسعه بازاریابی داخلی و خارجی، ایجاد و توسعه تحقیقات بازاریابی، تشکیل و توسعه کمیسیونهای تخصصی، جذب و توسعه فن آوری اطلاعات، جذب نیروهای متخصص، بستر سازی تجارت الکترونیک در ابعاد داخلی، ایجاد و توسعه تجارت خارجه می باشد.

مهران فکری