Search
Close this search box.
Search
Close this search box.
اتاق قزوین

نگاهی به تاریخ تأسیس اتاق های بازرگانی نشان می دهد که اتاق تجارت در شانزدهم مهرماه ۱۳۰۵ شمسی در وزارت بازرگانی درقزوین تأسیس و قانون اتاق های تجارت در سال ۱۳۰۹ تصویب شد و این همه بیان فعالیت گسترده بازرگانان و تجار در این دوره بود. همانگونه که ماده اول قانون تأسیس اتاق های تجارت نشان می دهد تأسیس اتاق تجارت در مراکز تجاری مهم مملکتی بر حسب تقاضای تجار محل و پیشنهاد وزارت اقتصاد ملی و با تصویب دولت مورد نظر قرار گرفته است ، اما با توجه به دخالت دولت در فعالیت های بازرگانی و افزایش این دخالت در آن زمان با وضع قانون خاص و به انحصار در آمدن تجارت خارجی کشور در دست دولت، اتاق های تجارت به حالت تعلیق درمی آید، ولی در سال ۱۳۱۵ با اعمال فشار تجار و بازرگانان ، دولت اجازه فعالیت مجدد به اتاق های تجارت را می دهد. اما این فعالیت تنها به ۱۶ اتاق محدود می شود. پس از شهریور ۱۳۲۰ با کاهش قدرت حکومت مرکزی ، با احساس و ضرورت تشکیل اتاق بازرگانی ، با تلاش جمعی از بازاریان، قانون جدیدی بنام قانون تشکیل اتاق بازرگانی به تصویب رسید و دو انجمن صنفی بنام اتحادیه بازرگانان و اتحادیه اصناف به آن پیوستند، به دنبال تشکیل اتاق بازرگانی قزوین، اتاق بازرگانی در بعضی از شهرهای بزرگ ایران تأسیس گردید . با تأسیس استان قزوین درتابستان ۱۳۷۶ زمینه جهت تشکیل و تقویت تشکلهای بخش خصوصی دراین استان فراهم شد. اتاق بازرگانی و صنایع و معادن قزوین که یکی از جوان ترین اتاق های ایران می باشد، بعد از برگزاری اولین انتخابات هیأت نمایندگان در اسفند سال ۱۳۸۱ و تعیین نفرات برگزیده، رسماً از سال ۱۳۸۲ فعالیت خود را آغاز نمود.

1-معرفی کالاها و صنایع استان قزوین در بخش‌های مختلف 2-بازارشناسی کشورهای مختلف ودریافت اطلاعات لازم جهت واردات کالا از خارج به بازرگانان 3-کمک به بهبود فضای کسب و کار از طریق پژوهش و اطلاع¬رسانی یافته‌های پژوهشی 4-ایجاد صفحات الکترونیکی برای کلیه تجارت‌های قانونی 5-کمک در بهبود فرآیندهای تصمیم¬گیری از طریق مشاوره به نمایندگان هر سه قوه در استان قزوین 6-حمایت و دفاع از اعضا و فعالان بخش خصوصی باحضوردرکارگروه ها ی مختلف دردستگاه های اجرایی ،قانون گذار و قضایی 7-ایجاد امکان ارتباط با سایر ادارات 8-تسهیل تجارت فرامرزی برای اعضا 9-ارائه مشاوره به اعضا توسعه توانمندی ها و ظرفیت سازمانی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن قزوین با محوریت ارتقاء تغییر پذیری و انعطاف پذیری اتاق . تحکیم جایگاه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن قزوین به عنوان یک نهاد غیر دولتی، دانایی محور و فراگیر . پیگیری منافع جمعی، صنفی و فردی اعضاء با هدف ارتقای انگیزه مشارکت اعضاء و افزایش تأثیر گذاری حضور فعالان اقتصادی در عرصه های اقتصادی . تلاش در جهت توسعه فرهنگ مشارکت و ایجاد هماهنگی و هم افزایی و افزایش همکاری اعضاء با یکدیگر . کمک و ترغیب دستگاه های مختلف اجرایی به بهبود فضای اقتصادی در جهت توسعه بخش خصوصی و حمایت از کارآفرینی. کمک به ارتقاء سطح دانش و توانایی مدیران اقتصادی استان تشویق و ترغیب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و نیز گسترش مشارکت فعالان اقتصادی در فعالیت های اقتصادی. گسترش نقش آفرینی اتاق در توسعه همکاری های اقتصادی دو و چند جانبه استان و کشور. گسترش اطلاع رسانی اقتصادی. ایفای نقش محوری در ارتقاء جایگاه اجتماعی فعالان اقتصادی. اعزام و پذیرش هیات های تجاری درراستای افزایش مبادلات تجاری تقویت فعالیت دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت وبخش خصوصی استان قزوین مستقردراتاق تائید فاکتور و لیست بسته بندی (گواهی امضاء) برای صادرکنندگان اخذ اطلاعات راجع به نمایشگاههای بین المللی و خارجی اخذ اطلاعات بموقع مناقصه ها (از طریق سفارت خانه های ایران در خارج و یا سازمان توسعه تجارت ایران ) دریافت آخرین گزارشهای توجیهی و اطلاعات از وزارت خارجه، سازمان توسعه تجارت، سفارتخانه های جمهوری اسلامی ایران و رایزنان بازرگانی و سفارتخانه های کشور هدف در ایران (تنظیم نامه رسمی و درخواست ارسال گزارشات توسط ارگانهای ذیربط) هماهنگی با کارخانجات جهت بازدید هیأت های پذیرشی شناسائی شرکتهای مهم صادرکننده / وارد کننده برگزاری نمایشگاههای تجاری و بازاریابی بررسی مبادلات تجاری کشورهای مختلف با ایران اطلاعات ضروری سفارتخانه ها و اتاقهای بازرگانی دو کشور ارتباط مستمر با اتاقها و شوراهای مشترک ( متقابل) جمع آوری اطلاعات مربوط به توانائی های دو کشور و تنظیم گزارش با همکاری مرکز تحقیقات اقتصادی اتاق ایران

مهدی جباری