براساس گزارش جدیدی که از سوی اداره امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد منتشر شده است، رفع موانعی که از موفقیت کارآفرینان اجتماعی جوانان جلوگیری می کند، در پیشبرد اهداف توسعه پایدار و مقابله با تأثیرات اقتصادی-اجتماعی کوید-19نقش اساسی دارد. در این گزارش از دولت ها و سایر تصمیم گیرندگان خواسته شده است تا موانع کارآفرینی اجتماعی جوانان، از جمله دسترسی به صندوق های استارت آپی که در حال حاضر توانایی جوانان برای انجام فعالیت های سودآور را محدود می کند، مرتفع گردد. اغلب نظام های نظارتی معمولاً مانع از دستیابی جوانان به محصولات و خدمات مالی مورد نیاز برای راه اندازی شغل می شوند – که این امر گاهی ناخواسته است. عدم دسترسی به آموزش، پشتیبانی فنی، شبکه ها و بازارها نیز باعث دلسرد شدن رشد شرکت¬های اجتماعی جوانان شده است. گزارش جهانی جوانان – 2020 “کارآفرینی اجتماعی جوانان و دستور کار 2030” ، کارآفرینی اجتماعی را به عنوان مشاغلی تعریف می کند که در حین تلاش برای ایجاد تأثیرات اجتماعی, سودآوری دارند. بیکاری در بین 1.2 میلیارد جوان در جهان بسیار بیشتر از بیکاری بزرگسالان است و همه گیری کوید-19 چشم انداز شغلی آنها را نامطلوب تر کرده است. برآوردهای مربوط به پیش از همه گیری نشان می دهد که برای تأمین از نیازهای شغلی جوانان در 15 سال آینده باید 600 میلیون شغل ایجاد شود. یکی از تأثیرات اقتصادی کوید-19، ایجاد چالش بیشتر در بازار کار برای جوانان است. بر اساس گزارش سازمان جهانی کار (ILO)، در سه ماهه اول سال 2020، حدود 5.4 درصد از ساعات کار جهانی، که معادل 155 میلیون شغل تمام وقت است، نسبت به سه ماهه چهارم سال 2019 اتلاف شده است. کارآفرینی اجتماعی می تواند راهی مناسب برای جوانان به منظور تأمین معاش و کمک به رفع نیازهای جوامع خود ضمن پیشبرد اهداف توسعه پایدار باشد. این گزارش به ویژه، موید آن است که کارآفرینی اجتماعی می تواند درگیری اجتماعی گروه های آسیب پذیر را افزایش دهد. لیو ژنمین، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور اقتصادی و اجتماعی معتقد است “ایجاد مسیرهایی برای کارآفرینی اجتماعی جوانان می تواند نتایج مثبتی برای همه جامعه به وجود آورد.” “کارآفرینی اجتماعی با حمایت سیاست ها و برنامه های موثر می تواند راهی مطلوب برای تأمین هزینه های زندگی جوانان و بهبود دنیای اطراف آنها باشد.” مزایای کارآفرینی اجتماعی در این گزارش آمده است که کارآفرینی اجتماعی می تواند به ایجاد شغل پایدار و فراگیر کمک کند. برآوردها نشان دهنده آن است که در سال 2016، بنگاه های اجتماعی 871 میلیون نفر در 9 کشور در اروپا و آسیای میانه، با ارائه خدمات و محصولات به ارزش 6 میلیارد یورو و ایجاد اشتغال، به ویژه در حاشیه ای ترین گروه های اجتماعی، سود کسب کرده اند. الیوت هریس، دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور توسعه اقتصادی و اقتصاددان ارشد، معتقد است: “هر جا سیاست ها، برنامه های حمایتی و توانمندی کارآفرینی وجود داشته باشد، کارآفرینی اجتماعی جوانان می تواند از انرژی و خلاقیت جوانان به عنوان عوامل تغییر استفاده کند.” “با این حال، حمایت از کارآفرینی اجتماعی جوانان، تصمیم گیرندگان را از تعهد خود در رفع نیازهای جوانان، به ویژه از نظر اشتغال، مبرا نمی کند.” توصیه ها این گزارش از دولت ها درخواست می نماید که سیاست ها و چارچوب های نظارتی را برای ارتقاء مهارت ها ، اطمینان از در دسترس بودن سرمایه و خدمات مالی مناسب، ارائه پشتیبانی فنی و ایجاد زیرساخت های مربوطه و همچنین گشودن شبکه ها و بازارها به روی کارآفرینان اجتماعی جوان در نظر بگیرند. پرورش فرهنگ و هنجارهای اجتماعی که از کارآفرینی اجتماعی جوانان حمایت می کنند نیز از عوامل ضروری است. دسترسی به گزارش کامل از طریق لینک زیر امکان پذیر است: https://www.un.org/development/desa/youth/world-youth-report/wyr2020.html